RIEBセミナー「Consumers’ Responses to Stimulus Payments with a Pre-Contribution Design」

開催日/Date

2024年4月9日(火)

時間/Time

15:10~16:40

会場/Venue

経済経営研究所 会議室(新館2階)

その他/Other

プログラム

論題
Consumers’ Responses to Stimulus Payments with a Pre-Contribution Design (co-author with Marc K. Chan)

報告者
Kamhon KAN(Institute of Economics, Academia Sinica)

 

 

概要

Consumers spend a substantial fraction of stimulus payments. This is a well-documented phenomenon that deviates from standard consumption theory’s prediction. This study explains consumers’ reaction to stimulus payments using income nonfungibility by exploiting a unique stimulus voucher program in Taiwan that required a pre-contribution—paying a lump sum cash upfront. As illustrated by our conceptual model assuming income nonfungibility, this effectively shifted a recipient’s non-voucher wealth to voucher wealth, which is primed for spending. We show empirically that this design increased consumer spending per dollar of government subsidy. These results shed light on why consumers react to stimulus programs.

対象

教員、院生、および同等の知識をお持ちの方

使用言語

英語

参加登録

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※締切:4/9

共催

六甲フォーラム
神戸大学社会システムイノベーションセンター

詳細

詳しくは神戸大学経済経営研究所HPをご覧ください。
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神戸大学経済経営研究所HP:英語